Kylling- og blomkålcurry med koriander og kokos

DSC_0019
Ikke så lett å se hva som gjemmer seg i denne smørja…
Hei hallo!

Så var det denne tiden på året igjen…… Eksamen. Sånn sett er det helt dust å skulle prøve å opprettholde en viss jevn blogging som student – eksamensperiodene er jo lengre enn resten av året! Og bloggferiene dertil… Uff og uff.

Idag skal dere uansett få en fin liten oppskrift jeg prøvde her om dagen. Også jobber jeg med et innlegg om hvordan jeg skal kunne komme meg gjennom eksamensperioden både mett og sunn (særlig). Så HALLO! Gled dere a!

Varm olje i en stor jerngryte. Strimle fire kyllingfileter og stek sammen med et par spiseskjeer rød currypaste til alt er gjennomstekt. Sett til side og gjør det samme med et par hakkede, gule løk, fire-fem hakkede hvitløksfedd og en halv, rød chili. Ha kyllingen tilbake i gryten, sammen med en blomkål delt opp i små buketter. Hell over to bokser kokosmelk og krydre med en spiseskje garam masala, en teskje gurkemeie, salt og pepper. La det småkoke til blomkålen er mør og sausen har tyknet (du kan eventuelt jevne den litt hvis du vil ha den hakket tykkere). Helt til slutt har du i en neve hakket koriander. Server med ris, mangochutney og yoghurt.

DSC_0015 DSC_0020

Appelsingrøt med masse godis

DSC_0006
Rykende varm havregrøt står stort sett på frokostbordet mitt hver eneste morgen. Dansker spiser havregryn med kald melk.

Jeg aner ikke hvorfor.

Når man kan koke den opp, uten å tilsette noe som helst – hvorfor gjør man det ikke?

Okay, det var dagens lille frustrasjon.

Til dagens lille frokostrett: denne ble til da jeg hadde litt for god tid, en overmoden appelsin og en liten slant appelsinjuice i kjøleskapet. Vanligvis er jeg ikke verdensmester i å se slike mulige kombinasjonsmuligheter, men denne gangen imponerte jeg virkelig meg selv. I ren ekstase over denne gode idéen fant jeg intet mindre enn 5 andre ingredienser som jeg også kunne blande inn i denne supergrøten av en supergrøt. Da jeg på slutten tok meg i å tenke «hei hvor det går – skal vi ikke også ha litt lakris i?» måtte jeg si stopp.

Det er liksom litt typisk meg – å ikke stoppe i tide.
DSC_0011

Bland passende mengde finvalsede havregryn med passende mengde appelsinjuice. Sett over lav varme og tilsett mer væske ettersom grynene tiltrekker seg mer og mer. Rør inn en håndfull kjerner (jeg brukte linfrø, solsikkekjerner, valmuefrø og sesamfrø), noen vaniljefrø/1/2 ts vaniljesukker og 1 ts honning. Varm gjennom og rør til slutt inn 1 ss yoghurt/rømme. Rist noen skivede mandler og en håndfull kokos på en tørr panne og server på toppen av grøten sammen med en skje yoghurt.

DSC_0012

Sjokolademousse med avokado

DSC_0016
Hallo og god påske fra Nice!

Har tatt en aldri så liten business slash pleasure-reise hit med min fine familie. Business i den forstand at jeg spiser meg gjennom det franske kjøkkens uendelige gleder – ene og alene for inspirasjon til senere innlegg så klart! Og pleasure i den forstand at jeg, ja.. spiser meg gjennom det franske kjøkkens uendelige gleder.

Det har foreløpig gått i mye chévre, franske gryter, makroner, and og en god del is. Selvfølgelig en kule sjokolade og en av noe annet. Selvfølgelig.

Men til dagens oppskrift:

Jup, du leste riktig! Sjokolade + avokado = sant. Til tross for at dette er en ytterst merkelig kombinasjon så fungerer det faktisk. Avokadoens konsistens og milde smak er det perfekte utgangspunktet for en kremete sjokolademousse – og det uten de store sukker- og fettutskeielsene.

Det er ikke meningen å være sukkerfri-kjip midt i selveste påsken – for tro meg: jeg er langt fra sukkerfri i disse dager – men dette var en oppskrift jeg hadde liggende som jeg fullstendig har glemt bort – og det fortjener den ikke!

Grav ut kjøttet fra tre modne avokadoer og ha i en liten bolle. Kjør med stavmikser til en jevn masse og tilsett en halv boks Philadelphia Light, to spiseskjeer kakao og en teskje vaniljekorn. Kjør igjen. Til slutt har du i nok gresk yoghurt og honning/søtningsmiddel til du får den konsistensen og smaken du vil ha.
Jeg smeltet i tillegg en plate 85%-sjokolade som jeg rørte inn, for å få en mer intens sjokoladesmak.

DSC_0015

Gul fiskesuppe med karry og reker

DSC_0020
Denne suppen føyer seg inn i rekken av iherdige forsøk på å få i seg nok fisk. Fisk og skalldyr er kanskje det eneste som er dyrt i dette landet – de importerer gjerne laks fra Norge, fryser den ned til blekrosa blokker og selger det for trippel pris. NEI – DET ER IKKE OKEI!

Min elskede roomie har heldigvis en egen fiskekonto, hvor mor setter inn et lite beløp øremerket omega 3 og alt det andre som visstnok er i fisk.

Så det blir da noe fisk.

 

(Men herregud, så mye jeg gleder meg til reker og majones på sørlandske svaberg i sommer….. Danmark – der har du virkelig inegnting å stille opp med!)

DSC_0029

Bruk en boks kokosmelk og en halvliter buljong/kraft. Gi dette et raskt oppkok og rør inn 2 ss currypaste, 4 ss fiskesaus og halvannen ts gurkemeie. Hakk en squash, to-tre gulrøtter, to fedd hvitløk og en purre. Ha i suppen og kok forsiktig til grønnsakene er møre. Til slutt rører du inn en laksefilet i biter og noen håndfull pillede reker. Server med et dryss koriander og en rømmeklatt. 

DSC_0025
DSC_0028

Søndagsmiddag: Boeuf bourguignon

DSC_0043
Jeg har tidligere skrevet om familien Aanensens legendariske søndager.

Pappa setter den store jerngryten inn i stekeovnen på lav varme allerede før frokost, Jørgen blir slept hylende ut i bilen fordi «jeg haaaaater søndagstur!!!», pappa steker pannekaker på primus og Jørgen (som finner ut at søndagstur er litt hyggelig likevel) har plukket blåbær til å ha på toppen, Hanna ligger inne i fjellduken i ly for vinden helt til vi skal hjem, Mamma plukker markblomster og jeg fryser – inni tre gensere og to jakker. Så kommer vi hjem (og alle er enige om at det har vært en fin tur) og Paps fortsetter med den O store søndagsmiddag, som garantert innebærer kjøtt og nesten garantert kokte poteter.

Forrige søndag gjorde jeg alt dette – minus turgåing og familiehygge.

Ut av dette kom det en fantastisk, klassisk gryterett: Boeuf bourguignon (nei, jeg vet heller ikke hvordan det uttales).

DSC_0036

Du trenger en kilo oksekjøtt, jeg kjøpte en billig pakke med «Gulasch-kjøtt» – hva nå det er, som du bruner (i flere omganger) i en god porsjon smør i den store jerngryta di (ja, du har en stor jerngryte). Salte, pepre og legg til side.
Smelt litt mer smør i samme gryte og ha i 3-4 hakkede hvitløksfedd, to hakkede rødløk, 2 ss provencekrydder, 3 laurbærblad og en boks (150 g) tomatpuré. Rørestek i 4-5 minutter og tilsett kjøttet igjen, sammen med en god slant billig rødvin (ca. 1/3 flaske) og en halvliter oksebuljong/kraft. Sett på lokk og skru ned varmen. La det hele boble en times tid før du tilsetter grønnsakene du har i skapet. Jeg brukte 3 gulrøtter i skiver, en squash og en halv persillerot. Småko videre til grønnsakene er møre, ca. en halv time.
Imens koker du poteter som du moser sammen med fløte, smør, parmesan og hvitløk. Mmmmmmm. Og steker en pakke baconbiter som du har over gryten, sammen med litt persille, rett før servering. DIGG!

DSC_0037

DSC_0040

Sitronkjeks med vanilje og valmuefrø

DSC_0022
DSC_0021
Jeg har alltid vært overbevist om at godt bakverk kan gjøre underverker. En helt perfekt sjokoladekjeks kan få den mest skråsikre mann til å forandre mening – eller ihvertfall sympati. Hvis alle trusler om straff og sanksjoner ble byttet ut med belønning i form av bakverk – ville så ikke verden vært et bedre sted? Jo, selvfølgelig.

I forrige uke hadde vi besøk av utleieren vår for å diskutere hvem som skulle ta seg av en litt lei elektriker-regning. Jeg kunne truet han med bank om det ikke gikk min vei. Men nei. Jeg bakte disse ultrafantastiske, frisk, søte og aldeles nydelige sitronkjeksene.

Som det pasifistiske underverket av et menneske jeg er.

Men.

Da alt kom til alt takket kjære herr utleier nei til kjeksene. Nei?? Til sitronkjeks?? Hallo!

 

Heldigvis takket han ja til å betale elektriker-regningen…

Bruk to økologiske, usprøytede sitroner (jo, du skal). Riv skallet med et rivjern og sett til side.
Press ut saften fra sitronene og mål opp ca 70 ml. Ha dette i en gryte sammen med 100 gram smør. Rør til smøret er smeltet og sett til side.
Sikt over ca 400 gram hvetemel og 1 ts bakepulver. I en annen bolle pisker di frøene fra en vaniljestang, 100 gram mykt smør og en halv desiliter sukker. Bland rørene sammen og rør inn en liten neve valmuefrø og alt sitronskallet minus 2-3 spiseskjeer.
Lag så en blanding av det resterende sitronskallet, valmuefrø og sukker på en liten tallerkenn. Lag små kuler av deigen og rull de i sukkerblandingen. Legg på et bakepapir og trykk de lett ned.
Stek på 200 grader i ca. 10 minutter.

DSC_0028 DSC_0031

DSC_0028

DSC_0071

DSC_0078

(Takk til Trines Matblogg for inspirasjon)

Rødbetfalafel

DSC_0083

Hei og hallo (jeg vet – long time no see…)

Jeg er i gang med litt nye greier her inne. Spennende, spennende. Prøver å skrape sammen pengene til mitt eget domene, oh my god. Jeg var nesten i mål, men så falt jeg for fristelsen til å kjøpe noen nye, lekre oster. Og sjokolader. Og hindbærsnitter.

Men jeg jobber med saken da.

Imens skal dere få en liten, fantastisk sak av en oppskrift.

Jeg spiser alltid falafel kl halv fem om morgenen på vei hjem fra byen. Den er digg og usunn og litt ulekker (og ja, i Danmark kan du få den for 30,- score!). Da jeg var i Israel i fjor fikk jeg derimot smake virkelig falafel. Og herremingud det var noe helt annet! Etter dette har jeg prøvd meg litt på falafelfronten – Israel-kvalitet blir det definitivt ikke, men spiselig, billig og ganske så sunt? Oh yes.

Denne versjonen er med rødbeter, etter en aldri så liten inspirasjonsrunde hos denne bloggen.

Kos dere!

DSC_0087

Bruk en halvkilo rødbeter, ca 4-5 stk, skrell dem og riv dem på et grovt rivjern. Bland inn et par egg, 1 dl brødrasp, et par bokser kikerter og litt salt og pepper.
Stek en hakket løk og to-tre hakkede hvitløksfedd i litt olje til det er mykt og blankt. Rør inn i rødbetblandingen sammen med det du måtte ha av friske urter (eller la være). Kjør blandingen i food processor, med en stavmikser eller evt bare hakk det veldig, veldig, veldig godt (nei, det anbefales ikke – det tar hundre år).
Varm ovnen til 200 grader. Lag små falafeler på et bakepapir og stek i ca 40 minutter – vend halvveis i steketiden.
Server i tortillalefser eller pitabrød med hummus, grønnsaker, tzatziki eller andre diggerier.

DSC_0088

Havrescones med tranebær og vanilje

DSC_0008
Jeg har i det siste hatt en fryktelig craving på tørkede tranebær. Ettersom dette, ved siden av trøffelolje og champagne, kanskje er det dummeste en student kan ha cravings på, prøver jeg hardt å fortrenge det.
Den gang ei. Etter 21 år i sjokoladens makt er det lite viljestyrke igjen.

Tranebær, vanilje og havre er en uslåelig kombinasjon – slått sammen med kokosfett, fullkornsmel og yoghurt har du en fantastisk nydelig, og rimelig sunn, sconesoppskrift.

Rør sammen halvannen dl gresk yoghurt med 1/2 ts natron. Sett til side.
I en annen bolle blander du 2 dl fullkornsmel og 2 dl hvetemel sammen med 1/2 ss vaniljekorn, 1 ss bakepulver, 5 ss brunt sukker og 1/2 ts salt. Ha i 5 ss kokosfett og gni sammen med fingrene. Fold inn yoghurtblandingen og 1,2 dl skummet melk. Bland inn solsikkekjerner og tranebær og lag små boller på et stekebrett. Stek på 180 grader i 15 minutter. Spis lunkne, gjerne med en klatt smør eller litt godt syltetøy.
DSC_0012

DSC_0011

Bakt søtpotet og gresskar med artisjokker og hvitløk

DSC_0032

Dette er FANTASTISK! Og fy så enkelt!

Bruk et lite hokkaido-gresskar og tre-fire, fine søtpoteter. Skjær i passelige biter og ha over på en oljet bakeplate. Strø over et par hakkede hvitløksfedd, litt mer olivenolje og noen never friske urter (jeg brukte bladpersille og rosmarin). Legg til slutt et par hele hvitløker på toppen og bak i ovnen på 180 grader. Etter en times tid vender du litt rundt på det hele og kaster inn noen hermetiske artisjokkhjerter. Stek videre til til grønnsakene er møre og fantastiske.

DSC_0033

Danske hindbærsnitter – Vol II

DSC_0012
Så har det blitt en del kaker i det siste.. Dette kommer av følgende:

1) Jeg har knapt laget mine egne middager de siste ukene. Jeg har nemlig fått erfare at studenter, og da spesielt de danske, synes det er fryktelig hyggelig å krype sammen i gosselige fattigdom-og-sult-fellesskaper hvor man komponerer veldig mye mat til en veldig billig penge og spiser til vi nærmest ligger under bordet – slik at vi noen stakkars timer kan glemme at vi egentlig er fattige studenter fordi magene våres er så fulle at hjernene ikke en gang fungerer skikkelig.
Guri så hyggelig.

2) I Danmark spiser man kaker. Mye, ofte og ikke minst: gode.

Disse hindbærsnittene ble faktisk til under et ytterst hyggelig fattigdom-og-sult-fellesskap i forrige uke – jeg spiste omtrent 3/4 av kaken – noe jeg synes er helt naturlig ettersom jeg de første 20 årene av mitt liv ikke visste at et sted der ute fantes det noe så flott som hindbærsnitter.
Nå vet jeg det. Og jeg spiser.

Begynn med kakedeigen. Bruk en hel vaniljestang – skrap kornene ut og ha de i en liten bolle sammen med en spiseskje melis. Hell over i en større bolle sammen med 60 gram melis, 150 gram mykt smør, 250 gram hvetemel og 1 ts bakepulver. Bland godt sammen og ha i 3/4 dl vann. Samle deigen raskt og sett til avkjøling i en times tid.
Del deigen i to og kjevle ut to store leiver. Legg på hver sin bakeplate og stek i ca 10 min ved 180 grader. Avkjøl og smør et tykt lag bringebærsyltetøy på den nederste. Legg den andre på toppen og skjær i passelige biter. Lag glasur av vann og melis og stryk på. Avslutt med et dryss av tutti-frutti-strø!

DSC_0013