Lillebrors sjokolade- og marshmallowcookies

I min familie er vi mange som slåss om kjøkkenplassen. Pappa lager kompliserte søndagsmiddager som putrer i ovnen mens vi er på søndagstur, mamma lager deilige kaker og gammeldagse desserter, lillesøster Hanna på 17 dekorerer cupcakes til de renner over av pynt og som siste innslag: lille, lille, lillebror Jørgen på 13, som har lagt sin elsk på muffins og asiatisk mat. I forrige uke fikk Jørgen en utfordring av meg hvor han skulle lage noen aldeles overdådige cookies, ta bilder og gi meg referat. Dette tok den lille flinke på strak arm og her er resultatet:

Jeg tok først og smeltet 250 gram mørk sjokolade sammen med 60 gram smør. Kjøl det ned i 15 minutter. Så blandet jeg de tørre ingrediensene i en annen bolle. Det var 3/4 kopp med mel (jeg hadde en ganske stor kopp), 1/8 kopp kakaopulver, 1 teskje bakepulver, 1/4 teskje salt og blandet alt lett sammen. Så mikset jeg litt over halparten av en kopp med lysebrunt sukker, 2 egg og en teskje vaniljesukker og lagde en slags eggedosis. Deretter mikset jeg inn den nedkjølte smørblandingen til den akkurat var blandet sammen før jeg blandet inn det tørre i to omganger. Så må man varme ovnen til 160 grader mens deigen kjøles ned i en time.
Etter det tar man en skje og lager små baller av deig som man putter på en stekeplate med bakepapir. Så setter du platen inn og venter i åtte minutter eller til toppen har så vidt sprukket. Ta platen ut og sett til side. Så delte jeg 15 marshmallows i to og puttet en sjokoladebit (gjerne hvit) i marshmallowbiten og puttet den med sjokoladen ned i cookien. Til slutt satte jeg brettet inn i ovnen igjen og stekte til marshmallowen hadde smeltet.

Legg igjen en kommentar