Langtidsstekt kalvehale med fiken, rotfrukter og mørkt øl

DSC_0011
DSC_0005
Her kommer litt inspirasjon til morgendagens søndagsmiddag, basert på en typisk søndag fra der hvor jeg kommer fra.
Mens vi spiser pappas nybakte foccacia, ikledd superundertøy og fleecejakker, klare for ukens skogstur, setter pappa en gigantisk gryte med noe rart i inn i stekeovnen på lav temperatur. Der blir den stående til vi er hjemme igjen, røde i kinnene, mette på primusstekte pannekaker eller den grusomme oppfinnelsen (som noen av en eller annen grunn kaller sjokolade): fruktnøtt. Mens mamma og pappa serverer oss barna saft med farris og foran peisen blir vi gradvis sultne igjen, klare for den ikke alltid like populære søndagsmiddagen.
Tro meg: de færreste ville karakterisert pappas søndagsmiddager som annet enn fantastisk. Desverre har den ikke alltid vært omgitt av roen og harmonien som gjerne senker seg over den norske familien en søndag kveld. Min elskede hissigpropp av en søster tilbragte i årevis hver eneste søndag under kjøkkenbordet, hylene og skrikende, mens hun er erklærte at hun jo selvfølgelig var vegetarianer hver søndag.
Etterhvert har svinestekene, kjøttkakene og lapskausene blitt mer og mer akseptert, også for kjære Hanna, som fremdeles er hissig, men ikke like ofte på søndagene.
Her jeg står på mitt ensomme kjøkken, milevis fra skog, peis og pappas søndagssteker må jeg derfor ta saken i egne hender. Denne gangen ble det kalvehale, som til tross for sitt sofistikerte navn egentlig er et veldig billig stykke kjøtt som det kan gjøres så mangt med. Jeg har valgt å langtidssteke det i øl, sammen med de nydeligste grønnsaker og masse, masse søndagskjærlighet.

Begynn med å varme litt olje i en stekepanne. Rull halestykkene i mel og brun dem lett på hver side. Legg i en oljet langpanne sammen med en hel hvitløk (oppdelt i fedd, men med skallet på) tre rødløk i båter og en hel bunt frisk timian. Hell over en boks mørkt øl. Dekk helt til med aluminiumsfolie og stek midt i ovnen på 160 grader. Etter tre og en halv times tid begynner du med rotfruktene. Jeg brukte seks-syv jordskokker, en persillerot og tre gulrøtter, men det er stort sett opp til deg hva du vil bruke. Skrell og skjær i staver. Stek lett i stekepannen i flere omganger og legg over i langpannen sammen med fire-fem fikener i båter. Hell over litt mer olivenolje og dekk til med folie. Stek i 40 minutter til og ta deretter av folien. Plasser brettet øverst ovnen og stek en halvtime til. Spis, nyt og smil!
DSC_0008
DSC_0015
DSC_0026

Legg igjen en kommentar