Soppterinne

DSC_0018
Hallo!
Ja, det har gått lang tid… Men jeg har flyttet. Og flytting betyr at alle mine aller kjæreste kjøkkenredskaper ligger dypt begravet i diverse pappesker. Men NÅ er jeg klar! På et enda mindre og enda kjipere kjøkken – MEN med kenwooden, stavmiksern og kakeformene for hånden burde det ikke være den aller største krisen…

Uansett: egg er bra, sunt og billig. Det samme er sopp. Dermed er denne soppterinnen en perfekt studentlunsj, eller middag hvis du slenger ved noen friske grønnsaker og litt gresk yoghurt.

Bruk den soppen du liker best. Eller bare den du har råd til. Jeg fant en deilig billig boks med brun champignon i tillegg til halvparten av en pose tørket shitakesopp (som jeg bløter opp i kaldt vann). Skjær i passe store biter og legg til side.
Stek to hakkede hvitløksfedd og en hakket rødløk i en god klatt smør. Tilsett halvparten av soppen og stek til den er god og innskrumpet. Hell over i en stor brødform og stek deretter resten av soppen. Hell denne også oppi og sett til side.
Bland sammen fire egg, en teskje muskat, en halv potte persille, en halv boks rømme og salt og pepper. Pisk godt sammen og hell over soppen. Stek i 30-40 minutter på 160 grader.

Legg igjen en kommentar